گفتار درمانی چیست؟


وقتی این سوال پیش می آید که گفتار درمانی چیست؟ احتمالاً به لکنت یا مشکل در ساخت حرف «S» فکر می کنیم. اگرچه این دو اختلال نیز در حوزه گفتار درمانی قرار می گیرند، اما دامنه بسیار گسترده تری دارد.

یا این که وقتی اسم تشخیص گفتار را می شنوند فکر می کنند که این رشته با افراد حرف می زند و باید مثل روانشناسی باشد. او در این باغ است، صحبت می کند! یعنی هر مشکلی در کلمه مورد تجزیه و تحلیل و پشتیبانی قرار گرفته است. بیایید نگاهی دقیق تر به این بخش، بخش کار و غیره بیندازیم. بحث در مورد پزشکی چیست؟ کامل جواب بده

گفتار درمانی چیست؟

گفتار درمانی چیست؟

لوگوتراپی یا آسیب شناسی گفتار و زبان شاخه ای از توانبخشی است که به درمان آسیب شناسی اختلالات گفتار و زبان می پردازد. در واقع، گفتار و زبان (ما در مورد تفاوت گفتار و زبان بحث کردیم) بخش مهمی از برقراری ارتباط با دیگران است.

سایر زمینه های توانبخشی شامل فیزیوتراپی، کاردرمانی، ارتوپدی، شنوایی شناسی و بینایی سنجی است. هدف همه کسانی که در حوزه توانبخشی فعالیت می کنند، دستیابی به بالاترین ظرفیت ممکن افراد دارای معلولیت در جهت بهبود زندگی فردی و اجتماعی افراد است. بنابراین گاهی اوقات هدف مراقبت کامل از افراد دارای معلولیت نیست. در عوض، سعی کنید از توانایی های همه بهترین استفاده را ببرید.

گفتار درمانگر کیست؟

گفتار درمانگر کیست؟

آسیب شناس گفتار یا گفتار درمانگر کسی است که اختلالات مربوط به گفتار، زبان و بلع را ارزیابی، تشخیص و درمان می کند. در واقع گفتار درمانی ارتباط درمانگر است. همانطور که قبلاً ذکر شد، بخشی از ارتباطات، صحبت کردن است. ما می توانیم از طریق خواندن و نوشتن، زبان بدن، حالات چهره و حتی تماس چشمی با یکدیگر ارتباط برقرار کنیم.

بنابراین، کار گفتار درمانگر محدود به «حرف زدن» نیست، زیرا این اتفاق برای بسیاری از افرادی که به دلیل آسیب مغزی یا آسیب اعضای صورت (مثلاً قطع ماهیچه زبان یا فلج) نمی توانند صحبت کنند، اتفاق می افتد، اما این افراد باید این کار را انجام دهند. . از ممنوعیت ارتباط منصرف نشوید.

در اینجا لازم است با روش جبرانی ارتباط برقرار شود تا مشخص شود. همچنین در برخی موارد اگر افراد در روش های ارتباطی غیر از تکلم مانند زبان بدن، تماس چشمی و ... قوی نباشند، ممکن است به گفتار درمانگر ارجاع داده شوند.

همچنین به دلیل دانش ویژه ای که از فیزیولوژی و آناتومی اندام های زبان، دهان، حلق، حنجره و ... دارد، در قسمت بلع نیز فعالیت می کند و به نوزادان یا بزرگسالانی که در بلع و غذا خوردن مشکل دارند کمک می کند.

بسته به مشکل مشتری، یک گفتار درمانگر ممکن است با متخصصان مغز و اعصاب، متخصص اطفال، متخصص گوش و حلق و بینی، روانپزشک، روانشناس، شنوایی شناس، کاردرمانگر ذهنی و فیزیکی، فیزیوتراپیست، معلمان مدرسه (برای کودکان در سن مدرسه) و پرستاران کار کند. بیمارستان) باید برای اثربخشی بیشتر ارتباط برقرار کرده و درمان چندوجهی ارائه دهد.

علاوه بر این در بسیاری از موارد علاوه بر درمان بیماری مستقیم فرد، محیط زندگی فرد را نیز اصلاح و بهبود بخشیده تا شرایط مطلوبی برای بهبودی فرد ایجاد شود.مادر و معلم مدرسه

تفاوت گفتار و گفتار چیست؟

تفاوت گفتار و زبان چیست؟؟

در واقع وقتی صحبت می کنیم بخشی از فرآیند گفتار در مغز ما انجام می شود (مانند انتخاب کلمات، جملات و ...) که یک فرآیند ذهنی، زبانی است و بخشی از آن از طریق ریه ها، ماهیچه ها انجام می شود. . زبان و... اصوات و کلماتی را می سازد که جزء گفتار هستند.

وین به گفتار درمانی نیاز دارد؟

به طور کلی هر فردی (در هر سنی) که در برقراری ارتباط به خصوص از طریق گفتار و زبان مشکل دارد، باید به گفتار درمانی برود. البته در کودکان زیر 6 سال توانایی برقراری ارتباط با سن مشخص می شود.

افراد دارای لکنت زبان، افراد دارای اختلال گفتار، افراد مبتلا به اوتیسم، افراد کم توان ذهنی، افراد دارای اختلال خواندن، نوشتن و ریاضیات، افراد دیزآرتریک و ناپراکسی، افراد کم شنوا، افراد دارای شکاف کام و شکاف لب، افراد دارای صدا (مانند صدای خشن)، افراد مبتلایان به سرطان حنجره یا سرطان زبان یا گلو، کودکان با تاخیر در گفتار و زبان و دیر صحبت کردن، افرادی که آسیب های مغزی دارند (مانند سکته مغزی، تومور مغزی، ضربه مغزی، زوال عقل و غیره) دارای تکلم، زبان هستند. و مشکلات بلع، بیماران ام اس، بیماران پارکینسون، بیماران ALS، افراد دارای اختلال گفتار به دلیل مشکلات تنفسی، نوزادان نارس یا نوزادان مبتلا به یک بیماری خاص که در مکیدن و قورت دادن شیر مشکل دارند، کودکان مبتلا به بیش فعالی، افراد مبتلا به سندرم داون و برخی دیگر. سندرم هایی مانند سندرم ویلیامز و غیره باید برای ارزیابی و درمان به گفتار درمانگر مراجعه کنند.

مددجو باید در نظر داشته باشد که با توجه به شرایط بیمار، برخی از مداخلات گفتار درمانی برای حصول نتیجه به زمان بیشتری نیاز دارد و شرط لازم برای مشاهده سیر تکاملی، ادامه درمان است.

گفتار درمانی برای بزرگسالان

گفتار درمانی بزرگسالان

همانطور که در اختلالات مختلف ذکر شد، بسیاری از این مشکلات می تواند در بزرگسالان ایجاد شود یا از دوران کودکی با آنها همراه باشد. مانند بزرگسالانی که آشکارا از دوران کودکی در تلفظ صداهای مختلف مشکل دارند و آنها را تا بزرگسالی پیش می برند. یا در مورد لکنت زبان که از دوران کودکی با مردم بوده و به شدت به موقعیت اجتماعی آنها آسیب می رساند. و بسیاری از اختلالات دیگر مانند مشکلات صدا، بلع، ارتباط و غیره.

یکی از دلایل اهمیت درمان در بزرگسالان این است که اگر فکر می کنند مشکلات در دوران رشد از دوران کودکی خود را برطرف می کند، پس هیچ کس نباید در بزرگسالی دچار مشکل شود. در این دوره به دلیل اینکه افراد برای مسئولیت های اجتماعی و شغلی آماده می شوند، مهم است که مشکل گفتاری و ارتباطی نداشته باشند.

به عنوان مثال، فردی که گیج است ممکن است برای یافتن شغل، برقراری ارتباط روزانه، ازدواج یا حتی خرید از یک فروشگاه مشکل داشته باشد. بنابراین بسیار مهم است که فرد برای دریافت برنامه درمانی مناسب به گفتار درمانگر مراجعه کند.

چه زمانی باید به گفتار درمانگر مراجعه کنیم؟

چه زمانی به گفتار درمانی مراجعه کنیم؟

زمان ویزیت گفتار درمانی با توجه به سن و اختلال مربوطه متفاوت است. اما باید به "دوره طلایی" توجه ویژه ای شود، یعنی فردی که نیاز به درمان دارد باید درمان را در اسرع وقت شروع کند.

مثلاً فردی که به دلیل سکته مغزی نمی تواند صحبت کند، باید هر چه زودتر درمان را شروع کند، زیرا مانند همه بیماری های دیگر، هر چه زودتر درمان را شروع کنیم، بهتر می شود.

برداشت شده از: https://payju.ir/content/لیست-مراکز-گفتار-درمانی-در-شیراز


امتیاز : نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

ارسال نظر

کد امنیتی رفرش


مطالب گذشته

» علت سکته مغزی چیست ؟ بهترین روش پیشگری »» دوشنبه 17 اردیبهشت 1403
» علت و معنی رنگ های مختلف روپوش پزشکی »» سه شنبه 28 فروردین 1403
» آهنگ جدید سیروان خسروی به نام بعد من روزات چقدر خوب میگذره »» دوشنبه 20 فروردین 1403
» آهنگ جدید گرشا رضایی به نام «سمفونی» »» دوشنبه 07 اسفند 1402
» مهاجرت به قبرس شمالی (اقامت و شهروندی قبرس شمالی) »» پنجشنبه 03 اسفند 1402
» خدمات سالن های زیبایی چیست؟ »» چهارشنبه 02 اسفند 1402
» کارتریج cannon »» سه شنبه 03 بهمن 1402
» آهنگ جدید سهیل مهرزادگان به نام «تاجی رو سرم هرکی بد تو بگه بام میشه طرف» »» پنجشنبه 28 دی 1402
» تفاوت فایروال و پروکسی سرور در چیست؟ به زبان خیلی ساده »» جمعه 15 دی 1402
» علل یخ زدگی یخچال و راه حل های رفع آن »» سه شنبه 28 آذر 1402